Pas Berkecuali Bajet 2022

Bajet Sabah mula mencecah angka RM4bilion pada tahun 2012 dan berlegar-legar. Seramai 11 ahli parlimen Pas pula mengambil sikap berkecuali dalam proses pengundian yang dipengerusikan oleh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.


Free Printable 2022 Calendar So Beautiful And Colorful Free Printables Monthly Calendar Printable Free Printable Calendar Templates

Bajet 2018 diluluskandi peringkat dasar di Parlimen dengan 107 menyokong dan 59 menentang.

Pas berkecuali bajet 2022. Semua ahli parlimen BN wajib akan undi sokong untuk Bajet 2018 diluluskan. Undi belah bahagian menyaksikan 31 Anggota Dewan Undangan Negeri ADUN BN menyokong 23 daripada DAP dan Parti Amanah Negara Amanah menolak manakala tiga ADUN PAS memilih berkecuali. Oleh kerana Pakatan Harapan kalah dengan majoriti 1 undi sahaja maka mereka dengan semudahnya menjadikan PAS sebagai kambing hi.

Cuma PAS berkecuali ketika mengundi. Rakyat amat berharap kerajaan dapat mengagihkan belanjawan secara bijaksana. APA KAH ADA KEJUTAN.

Kita tahu BN memiliki majoriti dalam parlimen. Hasilnya kerana berkecuali PAS mendapat ucapan terima kasih daripada Ahli Majlis Tertinggi Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Dalam pengundian belah bahagi yang dijalankan itu pun setelah dilengah.

Kesemuanya adalah daripada PAS. PAS memilih untuk berkecuali dalam hal kelulusan Bajet ini kerana sememangnya terdapat perkara bermanfaat di dalamnya namun masih wujud perkara yang membebankan rakyat seperti. PH bersedia untuk bersama kerajaan BN dalam isu RUU 164.

Pembentangan Belanjawan 2022 adalah cukup penting buat rakyat di mana pelaksanaannya perlu berlaku dalam keadaan yang cekap dan berkesan agar setiap rakyat dapat merasai faedahnya. Sebagai rujukan dan panduan untuk rakyat Malaysia memperoleh maklumat yang sahih berkenaan Bajet 2022 berikut dikongsikan ringkasan pembentangan yang akan ditayangkan secara langsung di saluran RTM. Tema Dan Peruntukan Bajet Untuk Tahun 2021-2022.

Dua ahli Parlimen PAS berkecuali. Sementara 11 anggota parlimen PAS berkecuali. Musuh PAS akan tuduh macam.

PAS tidak tuduh PH ber UG dengan BN. Nak sokong ada juga dalam bajet itu yang tak baik untuk rakyat dan negara. 2 MP Pas yang berkecuali telah selamatkan Bajet 2018 KPDNKK hari ini.

Parti telah membuat pendirian untuk bersikap berkecuali terhadap bajet dan mereka menentangnya. KUCHING 12 Oktober. Ringkasan Teks Ucapan Intipati Kandungan Bajet 2022 Belanjawan Malaysia.

SAMA ada berkecuali menyokong atau menolak itu adalah keputusan untuk menzahirkan pendirian masing-masing parti kepada umum. BAJET TAHUN 2022 SABAH. Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata tiga ahli Parlimen itu akan dipanggil untuk menjelaskan sendiri mengapa mereka bertindak sedemikian secara sembang kedai kopi.

Pengakuan itu sekaligus menjadi asas kepada pendirian parti pembangkang tersebut untuk berkecuali daripada menyokong usul menolak Bajet 2016. Semua Ahli Parlimen PAS membantah dan memberi cadangan sewaktu membahas bajet. Intipati Bajet 2022 Ringkasan Kandungan Belanjawan Malaysia.

Banyak pihak menghentam PAS atas sikapnya itu. Ini merupakan kali ketiga PAS mengambil sikap berkecuali dalam pengundian bajet negara. PAS meraikan mereka yang menentang bajet terpulang kepada pendirian masing-masing.

Sebelum ini Zailah diserang musuhnya kerana mengambil sikap berkecuali dalam pengundian bajet KPDNKK. Sikap PAS jelas kebenaran rakan PAS walau pun yang membawa itu musuh. Semenjak malam tadi kecoh di alam maya berkenaan berita Kerajaan hampir kalah dalam undian Bajet 2018 dengan keputusan 52 yang menyokong 51 menolak dan 2 berkecuali.

Turut berkecuali bersama Zailah ialah Naib Presiden Pas Idris Ahmad yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang. PAS mengakui Bajet 2016 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Rakyat bertujuan memberi manfaat kepada rakyat. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak tanggapan bahawa Pakatan Harapan PH wajib menyokong Rang Undang-Undang Bajet 2022 susulan termeterainya Memorandum Persefahaman MoU dengan kerajaan pada Isnin.

Selepas itu Bajet 2018 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan pula diluluskan apabila BN mendapat 52 undi manakala PH 51 undi. Kebatilan adalah musuh PAS walau pun yang membawa itu kawan PAS. Bajet 2017 Perak berjumlah RM12 bilion dibentang pada 15 Nov lalu dengan defisit sebanyak RM1297 juta ringgit bertemakan Pertumbuhan dan Kesejahteraan.

Tapi nampak sedikit tak cerdik bila kita undi tolak bajet sedangkan pelbagai peruntukan yang diumumkan dalam bajet kita ambil juga kata beliau dipetik dalam Harakah Daily hari ini. Terdapat 11 orang di kalangan ahli parlimen yang berkecuali daripada pengundian. Menurut Ahli Parlimen Port Dickson itu tanggapan tersebut tidak benar sama sekali kerana blok.

Nak tolak tak dinafikan dalam bajet tersebut ada yang baik dan bermanfaat kepada rakyat. Jika tidak kerana sikap berkecuali dua Ahli Parlimen Pas dalam pengundian peringkat jawatankuasa untuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan di Dewan Rakyat malam tadi Bajet 2018 pasti akan menyaksikan ia ditolak buat pertama kalinya. Kerajaan Persekutuan dibawah pimpinan Pakatan Harapan PH gagal memenuhi manifesto dalam pilihan raya umum ke-14 lalu dalam Bajet 2020 jelas Ketua Penerangan PAS Sarawak Zhar.

Pegawai khas kepada perdana menteri Datuk Rizal Mansor berkata beliau menghormati pendirian ahli-ahli parlimen PAS mengambil sikap berkecuali. Selepas proses itu Bajet 2018 akan dibahaskan pula peringkat Jawatankuasa selama sembilan hari mulai esok sehingga 28 November. Terima kasih PAS katanya melalui akaun laman sosial Twitter.

Dalam pengundian belah bahagi itu BN mendapat 52 undi pembangkang 51 undi dan 2 berkecuali. Hari ini PAS berkecuali lagi. Daripada 222 orang ahli Dewan Rakyat 107 menyokong bajet ini sementara 59 pula membantah.

PAS membantah 1MDB yang tidak selesai hingga kini masalah Felda GST yang menyusahkan rakyat miskin Tol ketirisan projek tidak sampai kepada sasaran diskriminasi kroni. Pembantu Rosmah puji PAS berkecuali. Tindakan dua ahli parlimen Pas bekecuali dari mengundi dalam Dewan Rakyat hari ini telah menyelamatkan Belanjawan 2018 untuk Kementerian Perdagangan Dalam.

Pada petang Isnin 13 November sesi pengundian Bajet telah berlangsung dengan hasil pengundian sebanyak 107 orang bersetuju 59 orang menolak dan 11 orang berkecuali. Tak akan ada ahli parlimen BN yang bertindak memencilkan diri buat keputusan sendiri ujar AJK PAS. WALAUPUN dirasakan kandungan bajet negeri Sabah bagi tahun 2022 tidak jauh berbeza berbanding dengan bajet-bajet sebelum ini namun kebarangkalian adanya kejutan bersesuaian dengan pasca PANDEMIK COVID-19.


Columnist Reinventing Sovereign Wealth Fund Let Us Be Cleverer Astro Awani


LihatTutupKomentar